För 14 år sedan tog Martin Ganslandt steget till att bli entreprenör. Med en stark affärsidé
och erfarenhet från dentalbranschen valde han att ansluta sig till Medeons inkubator i
Malmö. Där började resan för Humanus Dental. Med en stadig tillväxt och ett växande
team närmar sig bolaget nu en omsättning på 40 miljoner kronor.
När Humanus Dental först tog form fanns endast sju produkter i sortimentet. I dag har
bolaget över 7 000 olika artiklar. Produktsortimentet breddas varje år med produkter från
flera nya namnkunniga internationella leverantörer.
– När jag startade bolaget hade jag jobbat fem år i branschen, framför allt med implantat,
och hade skaffat mig ett stort kontaktnät. Tack vare rådgivningen jag fick i inkubatorn lärde
jag mig om företagande och uthålligt entreprenörskap. Dessutom var det ett stort plus att få
hyra kontor och att få kollegor – i form av andra entreprenörer som var på samma resa,
vilket är väldigt viktigt när man är ensam, säger Martin Ganslandt, Humanus Dentals
grundare och vd.
Martin hade alltid haft att dröm om att starta eget företag. När han var 33 år hade han
skaffat tillräcklig erfarenhet från dentalbranschen och vågade ta klivet. Affärsidén var redan
klar när han kom till inkubatorn och den har inte förändrats sedan dess: att leverera bra
produkter till tandvården.
Trots framgångarna har vägen dit inte varit spikrak. Martin Ganslandt beskriver en lång och
uthållig resa – utan stort startkapital.
– Jag började på heltid i bolaget för 14 år sedan och fick spara in på allt annat. Det fanns
stunder när jag var nära att ge upp, men varje framsteg – en stor order, ett nytt
kundsamarbete, återkommande beställningar – gav ny energi, berättar Martin Ganslandt.
Första anställningen av en medarbetare kom efter tre år, samtidigt som han flyttade ut från
inkubatorn och in i andra lokaler på Medeon. Sedan dess har utvecklingen fortsatt, utan
några explosionsartade tillväxtsprång men med en stadig ökning år för år.
I dag går huvuddelen av försäljningen till svenska kliniker och tandtekniska laboratorier.
Ungefär en femtedel går till kunder i Europa – en siffra som Martin ser stor potential i att
öka.
– Vi konkurrerar med djup kunskap om produkterna vi säljer. Våra kunder märker att vi är
experter och kan ge ett personligt stöd, något de inte alltid får från större aktörer. Min
ambition är att vi ska växa mycket mer även internationellt. Det är lika enkelt att leverera
inom Europa som inom Sverige, fortsätter Martin Ganslandt.
Under det senaste året har Humanus Dental vuxit från fyra till sju medarbetare. De nya
kollegorna bidrar med både teknisk och klinisk kompetens – däribland en före detta
klinikchef och en erfaren laboratorietekniker.
– Det har gjort stor skillnad. Vår verksamhet har fått en ny profil och en helt annan energi.
Nu arbetar vi mer rådgivande och nära våra kunder, vilket skapar ett större värde. Vi är inte
bara leverantörer – vi är en avancerad partner som också kan ge råd om kundernas
affärsmodeller, berättar Martin.
Nytt för i år är att bolaget deltar i sina första offentliga upphandlingar och har börjat erbjuda
utbildningar i samarbete med sina leverantörer.
– Våra kurser riktar sig till kunder som vill lära sig mer om hantering och användning av våra
produkter, säger Martin Ganslandt.
Medeon är en viktig life science-nod med sin centrala placering och specifika nätverk som erbjuder en av Öresundsregionens bästa tillväxtmiljöer för företagande och främjar utbytet mellan akademi, det offentliga och näringslivet.
Catrine Pauckstadt
Communications Manager